Youtube: Notification pour atteinte aux droits d'auteur.
  • J'ai reçu cette notification concernant une de mes musiques mise en ligne sur youtube:

"Bonjour Arietys,

Votre vidéo Lille-Dunkerque (A25 Highway, France) peut présenter du contenu concédé sous licence ou appartenant à Believe. Elle est cependant toujours disponible sur YouTube. Dans certains cas, des annonces peuvent apparaître à côté.

Cette réclamation n'a pas d'incidence sur l'état de votre compte. Pour en savoir plus sur les règles appliquées à votre vidéo, consultez la page Notification pour atteinte aux droits d'auteur.

Cordialement,
    - L'équipe YouTube"

En me renseignant sur l'interface administrateur youtube, il est précisé le contenu utilisé:

""Hymera-Perilious Voices", enregistrement de la bande son administré par : Believe"

Tout le monde sait que j'ai sorti "Lille-Dunkerque" en 2006 sur jamendo...
    Heureusement pour moi je possède mes synthés et licences en tout genre... Tout est bien à jour et ce depuis mes début dans la musique.

Des témoignages de mes confrères de jamendo qui auraient rencontré les mêmes soucis sur youtube ?
  • If the music is your original work then it looks that Hymera used samples of your music in his "Perilious Voices" track and registered it with Content ID service by "Believe". In fact, his work is a derivative of your work, but the content ID match software can't tell the difference. It happens all the time.

First of all, dispute this claim. Read this post for instructions, just replace the reason with "the video is my original content and I own all of the rights to it".

Then, if possible, check if Hymera has violated your CC license by sampling your music for a commercial work and take legal actions.
  • Thank you for your tips. In fact the sample used is a patch of a virtual synthesizer at the same note. this is really ridiculous and unjustified :o)
    Mylène Farmer use the same patch in one song. Fortunately I have a licence to use this virtual synthesizer.
  • Ok, so if both of you just used a common sample it's less headache for you - no need to pursue the guy. You only have to dispute the claim, as I told you. YouTube are aware that their matching system is not perfect, that's why they give you the option to dispute false claims.

Here's an example from my experience:
    in the beginning of my track and this Chinese music video you can hear the same ukulele sample from EthnoWorld library. So, this happens quite often and it doesn't mean a thing, except that the system found two different tracks sounding similar.